Har du noen gang følt at du presterer dårligere når noen følger med på deg eller evaluerer deg? Dette fenomenet, kalt “choking under pressure,” handler om hvordan det å bli vurdert kan svekke vår evne til å prestere. Dette er et velkjent fenomen, og her er en studie som viser at selv små endringer, som å bli fulgt med på av en eksperimentleder, kan påvirke våre eksekutive funksjoner – de mentale prosessene som styrer oppmerksomhet, konsentrasjon og problemløsning. Å forstå dette kan hjelpe oss å håndtere press bedre, enten det er på jobb, i skole eller i idrettskonkurranser.
Forskerne gjennomførte oppgaver som krevde fokus og oppmerksomhetskontroll, og sammenlignet resultater fra to grupper: én som ble evaluert av en eksperimentleder, og én som jobbet uten evaluering.
Resultatet var tydelig:
• De som ble evaluert gjorde flere feil og brukte lengre tid på oppgavene.
• Personer med høy arbeidsminnekapasitet, som vanligvis presterer best, var spesielt påvirket.
Dette viser at selv små, subtile vurderinger kan endre hvordan vi tenker og presterer.
Hvorfor skjer dette?
Studien peker på to hovedårsaker til at vi kan “knekke” under press:
1️⃣ Distraksjon: Når vi vet at vi blir vurdert, splittes oppmerksomheten vår mellom oppgaven og tankene om hvordan vi blir oppfattet. Dette skaper indre uro, som “Er jeg flink nok?” eller “Hva tenker de om meg nå?”
2️⃣ Overfokus: Når vi føler oss overvåket, kan vi bli overanalyserende og detaljfokusert, noe som forstyrrer naturlige eller automatiserte ferdigheter (også kalt reinvestering – når man går fra et “ekpertnivå” til “nybegynnernivå”).
For eksempel kan en musiker som vanligvis spiller flytende begynne å tenke for mye på hver note, noe som ødelegger rytmen.
Ytre VS indre fokus
Når deltakerne i studien ble evaluert (dvs. “sett på”), opplevde de et skifte i oppmerksomheten sin fra oppgaven (ytre fokus) til seg selv og hvordan de ble oppfattet (indre fokus). Dette skiftet påvirket deres eksekutive funksjoner negativt, særlig i oppgaver som krevde konsentrasjon og oppmerksomhetskontroll.
Forskerne antyder at:
• Ytre fokus (å konsentrere seg om oppgaven og dens krav) vanligvis fører til bedre prestasjon, fordi oppmerksomheten forblir der den trengs.
• Indre fokus (å bekymre seg for hvordan man blir evaluert eller sett) kan skape kognitive distraksjoner og føre til svekket prestasjon.
Denne dynamikken forklarer hvorfor deltakerne som vanligvis hadde høy arbeidsminnekapasitet (og dermed bedre evne til å fokusere) presterte dårligere når de følte seg evaluert. De brukte mer mentale ressurser på selvbevissthet og bekymringer, noe som reduserte kapasiteten de kunne bruke på selve oppgaven.
Denne forskningen har stor relevans for mange områder i livet:
• I skolen: Elever som føler press fra lærere eller prøvesituasjoner kan prestere dårligere enn de egentlig burde, til tross for gode evner. Dette kan påvirke selvtilliten og mestringstroen deres på sikt.
• På jobb: Kontinuerlig evaluering fra ledere kan skape stress og redusere effektiviteten i krevende oppgaver, spesielt når høy konsentrasjon er nødvendig.
• I idrett: Utøvere, spesielt de på høyt nivå, kan “knekke” når de vet at alle øynene er på dem. Tenk på en fotballspiller som bommer på straffespark under VM – presset påvirker utførelsen.
Ved å skape miljøer som reduserer følelsen av konstant vurdering og fremmer trygghet, kan vi hjelpe folk å prestere bedre.
Press og evaluering er en del av livet, men det definerer oss ikke. Ved å forstå hvordan vi reagerer under press, kan vi jobbe med å forbedre både prestasjonene våre og hvordan vi møter stress. Neste gang du føler at øynene er rettet mot deg, pust dypt, hold et ytre fokus på oppgaven, og minn deg selv på at ingen er perfekte.